Audi forbedrer RS Q e-tron endnu en gang. Før den skal deltage i Dakar Rally for tredje gang, bliver rallyprototypen med den fremtidsorienterede elektriske drivlinje med højvoltsbatteri og energiomformer opgraderet på fem afgørende områder. Audis kørerteam* kan i januar 2024 nyde godt af en lang række forbedrede detaljer. De nye detaljer gør RS Q e-tron mere sikker, mere pålidelig, mere komfortabel, en smule lettere og forkorter servicetiderne for teamet.
I januar 2024 deltager Audi allerede for tredje gang med sin lavemissionsbil i verdens hårdeste ørkenrally. ”Vores kørere og codrivere har med seks etapesejre og 22 yderligere podieplaceringer på dagsetaperne ved Dakar Rally siden 2022 vist, hvad RS Q e-tron som udgangspunkt er i stand til”, siger Audis motorsportschef Rolf Michl. ”Nu handler det om så vidt muligt at levere vores præstationer kontinuerligt, så vi kan kæmpe med om topplaceringerne.” Audi Sport har analyseret de tidligere løb, identificeret svage punkter og opstillet nogle klare prioriteringer for videreudviklingen. Dr. Leonardo Pascali, der er den nye tekniske chef for projektet, har siden forsommeren arbejdet på fem fokusområder med sit team.
Se video, hvor Leonardo Pascali præsenterer de forskellige opgraderinger (03:15)
Sikkerhed
De ulykker, som ramte Stéphane Peterhansel og Carlos Sainz ved Dakar Rally, har fået Audi til at forbedre sikkerheden yderligere. ”Det har været vores målsætning at reducere den maksimale vertikale acceleration ved landinger efter store hop”, lyder det fra Dr. Leonardo Pascali. Ved at arbejde på fjedrene, støddæmperne og anslagsbegrænsningen i undervognen er det lykkedes for ingeniørerne at få fordelt en del af belastningen bedre rent tidsmæssigt. Det giver mulighed for en optimal beherskelse af platformen, som er så vigtig for bilens samlede ydeevne. De ansvarlige kiggede også nærmere på beskyttelsen af personerne i bilen efter en hård frontal landing, som det skete ved den anden ulykke for Carlos Sainz, hvor bilen stødte på med fronten under Dakar Rally 2023.
CFK-deformationselementet forrest på chassisstrukturen er nu længere, uden at det går ud over tilkørselsvinklen, som er meget vigtig i terrænet. Den absorberer den energi, som opstår ved den slags ulykker, bedre end før.
Pålidelighed
Audi RS Q e-tron er selv under de hårdeste forhold en meget pålidelig racerbil, og alle tre biler kom i mål i 2022 ved den første deltagelse i Dakar Rally. At to af de tre biler ikke kom i mål i 2023, skyldtes ikke tekniske årsager, men var på grund af ulykker. Da den avancerede drivlinjeteknik i særdeleshed er gennemprøvet rent grundlæggende, kan Audi Sport koncentrere sig om detaljerne, når det gælder pålideligheden. Tidligere har indtrængende småsten sat sig fast mellem fælgfladen, bremseskiven og akseltappen. Det gav til dels store problemer og krævede mere end én gang et tidskrævende hjulskift. Nye fastgørelseselementer til hjulholderen giver mulighed for større frirum, så stenene lettere kan slynges ud. Samtidig anvender Audi Sport nu mere robuste fælge. Mere stabile sider gør desuden den nye generation af dæk fra eneleverandøren BF Goodrich mere modstandsdygtige.
Komfort
Audi satser på ekstra erfarne, sammenspillede og effektive teams af kørere og codrivere. For at gøre det anstrengende arbejde lidt lettere for dem har ingeniørerne optimeret den akustiske afskærmning og tætningen af cockpittet. En modificeret fronthjelm giver en bedre afvisning af ophvirvlet mudder og vand. Det gør, at forruden bliver mindre snavset.
Performance
Ingeniørerne har kigget på en række aspekter for at gøre Audi RS Q e-tron endnu mere effektfuld inden for rammerne af reglementet – fra undervognen til softwaren, fra karrosseriet til den elektrisk drivlinje. Arbejdet med støddæmperne og fjedrene gav teamet mulighed for at afstemme komponenterne endnu bedre. En række komponenter et blevet vægtoptimeret for at komme endnu tættere på minimumsvægten på 2.100 kg i relation til den øgede vægt af de nye, mere robuste dæk. Det gælder den bageste karrosseriafdækning og de mindre bremsesadler, men også fodstøtten til codriveren. I reglementet bliver balancen mellem T1U-modellen fra Audi og konkurrenterne i T1-klassen, når det gælder ydelsesvægten, rykket en smule: Den maksimale ydelse på 263 kW for elmotorerne ved sæsonstarten i 2023 (inklusive effektivitetskoefficient) blev efter en reglementsændring til 271 kW under Dakar Rally. I januar 2024 stiger tallet til 286 kW. Samtidig ændres reglementet, så vægten for de konkurrerende T1-modeller øges med 10 kg til 2.010 kg.
Servicetider
Under jagten på forbedringer har udviklingsteamet hos Audi Sport også kigget på det daglige servicearbejde under rallyløbene. Takket være en lang række praktiske ideer omkring detaljerne er en del arbejdstrin nu blevet gjort mere enkle.
Eksempelvis bidrager ændrede boltforbindelser, forbedrede værktøjsholdere, optimerede påfyldningsanordninger til drivmidler, nye samlingsløsninger til karrosseridele samt samlinger i stedet for limninger til et mere enkelt og hurtigere servicearbejde.
”Vores team af ingeniører har forbedret RS Q e-tron yderligere med mange kreative løsninger”, siger motorsportschef Rolf Michl. ”Kørere og codrivere, men også alle mekanikerne og ingeniørerne kan nyde godt af de kreative ideer. Derfor føler vi os bedst muligt forberedt til Dakar Rally.” Siden midten af året har Audi løbende implementeret ændringerne og påbegyndt tests for at sikre, at godkendelsen af alt det nye er i hus inden starten på Dakar Rally 2024.
*Audis 3 teams består af Mattias Ekström/Emil Bergkvist, Stéphane Peterhansel/Edouard Boulanger og Carlos Sainz/Lucas Cruz.
Pressemeddelelsen blev sendt med Mynewsdesk